Strona główna
Aktualności
Nowości i wznowienia
Zapowiedzi
Katalog
i Księgarnia
Nasi Autorzy
Pracownia DTP
Zamówienia
O nas
Kontrahenci
Kontakt
O Autorze
O książce
Spis treści

Marcin Kruszyński Ally McBeal
ISBN 83-913955-5-9
Lublin 2001
Format A5, 208 s.
Oprawa miękka
cena: 12 zł


[zamówienie]

Marcin Kruszyński
Ally McBeal


O Autorze

Urodził się 20 maja 1976 r.Jest absolwentem Filologii Angielskiej Uniwersytetu Szczecińskiego. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Prezenter muzyczny i dziennikarz radiowy z zamiłowaniem podróżujący po Stanach Zjednoczonych.

Adres e-mail: blc1@op.pl

O książce

Czym jest Ally McBeal?

Wymyślony przez amerykańskiego scenarzystę i producenta Davida Edwarda Kelley serial Ally McBeal wyświetlany jest od 1997 r. Opowiada o losach młodej, niezależnej i nieco neurotycznej prawniczki, którą prześladuje pech. Ally wierzy w świat fantazji, co pozwala jej zapomnieć, że ciągle jest sama i nie znalazła jeszcze swojej bratniej duszy. Ally ma niespotykaną zdolność widywania zjawisk nadprzyrodzonych, takich jak jednorożce, dzięki czemu nieświadomie interpretuje swoje życie i uczucia. Pojawienie się Ally nadało nowy tok myśleniu o roli kobiet w telewizji oraz wzbudziło liczne dyskusje poświęcone współczesnemu miejscu pracy, śmierci feminizmu, a także odświeżeniu zapomnianych już mini spódniczek.


Początki i geneza sukcesu

O tym, że zostanie międzynarodową gwiazdą, Calista Flockhart przekonała się już po kilku pierwszych wyświetlonych przez telewizję odcinkach serialu. Pewnego dnia, jak zwykle, wybrała się do restauracji Starbucks, aby napić się swojego ulubionego cappuccino. Kiedy obsługująca ją kelnerka krzyknęła: - Och! Ty jesteś Ally McBeal! Była tak zdziwiona, że nie wiedziała, jak ma zareagować. Kilka miesięcy później Flockhart pojechała na wakacje na Hawaje. Tam też nie miała łatwego życia: kiedy szła się wykąpać, wszyscy obecni na basenie ludzie patrzyli tylko na nią. Wtedy jeszcze tego nie rozumiała i zadawała sobie pytanie, czy jest z nią coś nie tak. Teraz wiele osób zadaje sobie to i wiele innych pytań, wśród których prym wiedzie m.in. kwestia figury głównej bohaterki. Calista ciągle zarzeka się, że nie jest anorektyczką, ale opinia publiczna wie swoje. Jej rzekome problemy z wagą, garderoba, skąpstwo czy też adoptowanie dziecka to niektóre z tematów najczęściej goszczących w telewizji, na łamach popularnych gazet w internecie.
Serial w krótkim czasie stał się przedmiotem rozważań największych amerykańskich czasopism i dzienników. Ally McBeal znalazła się na okładkach m.in. TV Guide (który nazwał film - najnowocześniejszym i najgorętszym programem telewizyjnym), Entertainment Weekly, Self oraz Us. Serial od samego początku chwalono w najpoczytniejszych gazetach, takich jak The Los Angeles Times, New York Post, The New York Times, People Magazine, a także USA Today. Większość odcinków filmu ogląda ponad 10-milionowa widownia. W grudniu 1998 roku Calista Flokhart znalazła się nawet na liście 10 najbardziej fascynujących ludzi roku, przygotowywanej przez jedną z najbardziej wpływowych dziennikarek amerykańskich, Barbarę Walters, prowadzącą telewizyjne rozmowy m.in. z największymi gwiazdami show biznesu. Serial miał wtedy tylko rok i uznano to za ogromne wyróżnienie. W tym samym roku The Los Angeles Times nazwał Ally McBeal kamieniem milowym kultury popularnej, sygnałem, który rozpoczął debaty dotyczące sposobu, w jaki pokazuje on pracujące kobiety, a Calistę Flockhart wyniósł na piedestał i uczynił z niej - brokera przyszłości . Jednak największe wyróżnienie spłynęło na film w artykule miesięcznika Time, który określił Ally McBeal mianem "najpopularniejszej bohaterki w historii telewizji".
Aktorka traktuje jednak swoją postać z dystansem: - Ludzie czasami spychają mnie do defensywy i dlatego zaczęłam bronić mojej bohaterki. Czuję, że muszę usprawiedliwiać jej wybory. Mówię wtedy: Chwileczkę, to tylko wyolbrzymiona na potrzeby rozrywki postać. Najbardziej zadziwia mnie to, że Ally McBeal jest wykorzystywana jako narzędzie do rozmów o feminizmie. David Kelley prezentuje podobny pogląd: Nigdy nie aspirowaliśmy do stworzenia wzoru dla feminizmu, czy też prototypu współczesnej, nowoczesnej kobiety. Zaskakuje mnie to, że uczeni i eksperci traktują ten program o wiele poważniej niż my sami. Kelley twierdzi ponadto, że postać Ally stworzył po prostu na podstawie własnych doświadczeń z różnymi kobietami, z którymi się spotykał przed poznaniem swojej żony, Michelle Pfeiffer, a nie po przestudiowaniu ton dzieł feministycznych.

Spis treści

Od Wydawcy / 9

Wstęp:
Dlaczego Ally McBeal? / 11

Część I

Fenomen Ally McBeal / 15
Czym jest Ally McBeal? / 17
Początki i geneza sukcesu / 19
Fani i krytycy / 25
Feminizm, kontrowersje i tematy tabu / 30
Widownia / 40
Spadek popularności i jego przyczyny / 46
Ally / 54
David Kelley - król telewizji / 57
Ally McBeal w polskich mediach / 63

Część II

Co każdy Allyfan wiedzieć powinien / 79
- izmy / 81
Mcbealizmy / 81
Fishyzmy / 83
Lingizmy / 88
Cage-izmy / 89
Vassalizmy / 90
Radickizmy / 91
Albertyzmy / 91
Porteryzmy / 92
Billyzmy / 92

Wybrane wątki
Bar / 93
Boston / 93
Było - minęło / 93
Ciasteczko (Biscuit) / 94
Dr Tracy Clark / 94
Dziwactwa Johna / 94
Firma / 95
Gumowy mężczyzna / 95
Imprezy w barze / 95
Piosenki przewodnie / 95
Piżamy / 96
Podbródki / 96
Poughkeepsie / 96
Pupa / 96
Tańczące bliźniaki / 96
Tańczące niemowlę / 97
Toaleta / 97
Ubrania / 97
Wynalazki / 97
Żaby / 98


Życie osobiste twórcy
i aktorów serialu


David Edward Kelley / 99
Calista Flockhart / 102
Jane Krakowski / 105
Courtney Thorne-Smith / 106
Greg Germann / 108
Lisa Nicole Carson / 110
Lucy Alexis Liu / 111
Peter MacNicol / 113
Gil Bellows / 114
James LeGros / 116
Portia de Rossi / 117
Tracey Ullman / 118
Vonda Shepard. / 120


Streszczenia odcinków


Seria pierwsza (1997-1998)
1. Pilot / 122
2. Szukając miejsca (Compromising Positions) / 123
3. Pocałunek (The Kiss) / 123
4. Romans (The Affair) / 124
5. Za 100 lat, za 100 łez (One Hundred Tears Away) / 125
6. Obietnica (The Promise) / 126
7. Zawziętość (The Attitude) / 127
8. Wyznaczanie granic (Drawing the Lines) / 128
9. Sprośny żart (The Dirty Joke) / 129
10. Chłopiec całego świata (Boy to the World) / 130
11. Srebrne dzwonki (Silver Bells) / 131
12. Olbrzym (Cro-Magnon) / 132
13. Zabawa w obwinianie się (The Blame Game) / 133
14. Mowa ciała (Body Language) / 133
15. Raz w życiu (Once in a Lifetime) / 135
16. Zakazany owoc (Forbidden Fruits) / 135
17. Życiowe motto (Theme of Life) / 136
18. Boje i podboje (The Playing Field) / 137
19. Wszystkiego najlepszego, kotku (Happy Birtday, Baby) / 139
20. Goście (The Inmates) / 140
21. Zawsze przy tobie (Being There) / 141
22. Znowu sami (Alone Again) / 142
23. Oglądając się wstecz (These Are the Days) / 143

Seria druga (1998 -1999)
24. Prawdziwy świat (The Real World) / 145
25. Jedzą konie, czyż nie? (They Eat Horses, Don’t They?) / 146
26. Wieczór naiwnych (Fools Night Out) / 147
27. To moja impreza (It's My Party) / 148
28. Historia pewnej miłości (Story of Love) / 150
29. Życie bez miłości (Worlds Without Love) / 151
30. Radosne szlaki (Happy Trails) / 153
31. Tylko się przyglądam (Just Looking) / 154
32. Nigdy nie wiadomo (You Never Can Tell) / 156
33. Rozweselanie Dusz (Making Spirits Bright) / 157
34. W marzeniach (In Dreams) / 158
35. Nieskończona miłość (Love Unlimited) / 159
36. Anioły i sterowce (Angels and Blimps) / 160
37. Piramidy na Nilu (Pyramids on the Nile) / 162
38. Kiepskie preludium (Sideshow) / 163
39. Seks, kłamstwa i polityka (Sex, Lies and Politics) / 164
40. Sprawy i rozprawy Ally McBeal (The Life and Trials of Ally McBeal) / 165
41. Wojna domowa (Civil War) / 165
42. Te usta, ta dłoń... (Those Lips, That Hand) / 167
43. Zatańczmy (Let’s Dance) / 168
44. Tylko dla samotnych (Only the Lonely) / 169
45. Zielony potwór (The Green Monster) / 171
46. Złudna miłość (Love’s Illusions) / 172
47. Znam go na pamięć (I Know Him By Heart) / 173

Seria trzecia (1999-2000)
48. Myjnia samochodowa (Car Wash) / 175
49. Ukryte marzenia (Buried Pleasures) / 177
50. Widując Greena (Seeing Green) / 178
51. Gorąca fala (Heat Wave) / 180
52. Mętna woda (Troubled Water) / 182
53. Zmiany (Changes) / 183
54. Uratujcie Mikołaja (Saving Santa) / 185
55. Smutne Święta (Blue Christmas) / 187
55. Chłód (Out in the Cold) / 188
57. Zostańmy przyjaciółmi (Just Friends) / 190
58. Po drugiej stronie tęczy (Over the Rainbow) / 191
59. W poszukiwaniu pigmejów (In Search of Pygmies) / 193
60. W pogoni za samotnością (Pursuit of Loneliness) / 194
61. Parada dziwaków (The Oddball Parade) / 195
62. Główny podejrzany (Prime Suspect) / 197
63. Chłopiec z sąsiedztwa (Boy Next Door) / 198
64. Poradzę sobie (I Will Survive) / 199
65. Po trzyciestce (Turning Thirty) / 201
66. Zatańczysz? (Do You Wanna Dance) / 203
67. Nadzieja i chwała (Hope and Glory) / 204
68. Ally McBeal: Taki sobie musical (Ally McBeal: The Musical, Almost) / 206